Friday, December 21, 2012

RENUNGKANLAH

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum..

memandangkan hari ni adalah hari jumaat .. sebaik-baik hari lagi, maka elok ler kite sume memperbanyakkan selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya sebaik-baik hari ialah hari Jumaat, maka perbanyakkanlah selawat keatas ku pada hari tersebut. Sesungguhnya selawat kalian akan diperlihatkan kepadaku.” (HR Abu Dawud)

walaupun hari jumaat ni dah nak abes, err maksud waa nak masuk hari sabtu la der.. bukannya citer 2012 punyer ni.. dak dak.. waa tak penah caye ngan ramalan orang2 Barat yang mengatakan hari ni akan terjadinya qiamat.. 

Nabi pun tak tau qiamat tu jadi bila, kita pulak duk memandai nak pilih tarikhnya.. haha.. even kalau lah Allah bagitaw kat manusia sekalipun tarikh betul2 terjadinya qiamat, xsemestinya manusia akan beriman kepadaNya atau meninggalkan segala laranganNya.. wallahua'lam.. ( prepare la amalan nak bawak mati nanti.. )

So berbalik kepada cerita tadi, walaupun hari jumaat kian melabuhkan tirainya, tak bermaksud kita juga tak perlu berselawat da.. Nabi kata hari jumaat adalah hari yg terbaik utk berselawat, bukannya hari jumaat sahaja yg dibenarkan untuk berselawat.. 

Lupakah anda bahawa manusia yang paling banyak selawatnya maka dia adalah yang paling dekat dengan Nabi.. 

Allah Allah.. kita ni dah la tak pernah jumpa Nabi.. apa lagi yang boleh kita buat bila rasa rindu kat Nabi ? 
semoga kita ni sama-sama la mendapat syafaat Rasulullah di akhirat kelak dan dimasukkan ke syurga bersamanya.. 

Allahumma solli a'la Muhammad..


Rasulullah dalam mengenangmu 
Kami susuli lembaran sirahmu 
Pahit getir pengorbananmu 
Membawa cahaya kebenaran 

Engkau taburkan pengorbananmu 
Untuk umatmu yang tercinta 
Biar terpaksa tempuh derita 
Cekalnya hatimu menempuh ranjaunya 

Tak terjangkau tinggi pekertimu 
Tidak tergambar indahnya akhlakmu 
Tidak terbalas segala jasamu 
Sesungguhnya engkau rasul mulia 
Tabahnya hatimu menempuh dugaan 
Mengajar erti kesabaran 
Menjulang panji kemenangan 
Terukir namamu di dalam Al-Quran 

Rasulullah kami umatmu 
Walau tak pernah melihat wajahmu 
Kami cuba mengingatimu 
Dan kami cuba mengamal sunnahmu 

Kami sambung perjuanganmu 
Walau kita tak pernah bersua 
Tapi kami tak pernah kecewa 
Allah dan rasul sebagai pembela

3 comments:

cik kaki ketawe said...

hah...lagu nasyid tuh...just dapat tempat ke dua masa hari aspuri dulu...haha... kdg2 rasa malu juga pada diri sendiri sbb manusia mcm sy ni kekadang leka juga... thanks.. =)

ariff al-baqi said...

ooo ada team nasyid sendiri.. hebat2..

cik kaki ketawe said...

hahaha...zaman muda2 dulu je..boleh tak sy nak copy sikit ada bahagian dlm entry ni??