Saturday, February 13, 2016

KOLAM SIMPLE UNTUK KURA-KURA

Dulu kalau kita beli anak kura-kura kat kedai tu, saiz dia macam duit syiling lima posen je. Cenonet je budak tu. Biasanya kita akan simpan dalam akurium plastik yang boleh dibawa ke mana-mana tu.


Tapi bila dia sudah membesar, bekas yang ada pun sudah tak muat. Waktu itulah yang biasanya orang akan lepaskan dia ke parit.

Untuk aku, aku cuma menyediakan bekas yang simple saja untuk kura-kura aku berendam dan berjemur. Iaitu dengan menggunakan besen besar dan tunggul kayu di dalamnya. 





Simple aje kan? Orang miskin macam aku, mampu buat macam tu ajelah. Dalam bekas air dia pun aku ada jugak letak anak-anak ikan. Diorang pi menyorok bawah tunggul kayu. Saje buat perhiasan. Kadang-kadang ajelah terkorban jadi makanan sebab kura-kura aku ni tak berapa suka sangat makan ikan.

Lagi satu, aku dah bela kura-kura aku ni semenjak tahun 1996 sampai sekarang 2016.. Haa, berapa tahun tu? 21 tahun dah aku bela dia.

Cuma yang sedihnya, betina dia terlebih dahulu menjadi arwah. Tinggallah dia ni menduda seorang diri.

Contoh kolam kura-kura buatan yang lain:

Image result for anak kura-kura red eared slider






No comments: