Saturday, April 12, 2014

MENCARI RASULULLAH PADA HARI KIAMAT



Ya Rasulullah. Di akhirat nanti di manakah kita boleh berjumpa dengan Nabi Muhammad sallallahu a'laihi wasallam? Rasulullah bersabda :

Daripada Anas bin Malik RA, beliau pernah berkata: 'Aku pernah bertanya kepada Nabi sallallahu a'laihi wasallam agar memberi syafaat kepadaku di hari kiamat. Katanya lagi, baginda sallallahu a'laihi wasallam berkata : 'Aku yang akan memberinya'. Kata Anas RA: ' Di manakah aku boleh berjumpa kamu di hari kiamat wahai nabi Allah?

Nabi salllallahu a'laihi wasallam bersabda : ' Mintalah syafaat kepadaku seawal kamu berada di titian sirat. Anas RA berkata lagi : Aku berkata : Sekiranya aku tidak menemui kamu di titian sirat? Nabi sallallahu a'laihi wasallam bersabda : ' ketika itu aku berada di neraca al-mizan." Anas RA berkata lagi : Aku berkata: Sekiranya aku tidak menemui kamu di neraca al-mizan? Nabi sallallahu a'laihi wasallam bersabda : ' ketika itu aku berada di telaga kautsar. Aku tidak akan terasing daripada ketiga-tiga tempat ini di hari kiamat". ( Riwayat Imam Ahmad dan At-Tirmizi)

Bagaimana kita bayangkan keadaan Rasulullah sallallahu a'laihi wasallam berulang-alik antara ketiga-tiga tempat ini, sibuk untuk memberi syafaat kepada umat-umatnya supaya baginda sallallahu a'laihi wasallam dapat menolong umatnya di hari kebangkitan nanti. Cuba kita bayangkan Rasulullah sallallahu a'laihi wasallam berulang alik antara ketiga-tiga tempat tersebut.

Rujuk : Mahabbatur Rasul : Abu Ali Al-Banjari Syeikh Fahmi Zamzam, Mudir Pasentren Yayasan Islam Nurul Hidayah (YASIN)

Sewaktu di padang mahsyar nanti, Rasulullah sallallahu a'laihi wasallam berada di bawah panji yg bernama Liwa'ul Hamdi (panji-panji kemuliaan) supaya umat baginda sallallahu a'laihi wasallam tahu di mana baginda berada. Maka diberi keutamaan kpd mereka yg paling byk berselawat ke atas Rasulullah sallallahu a'laihi wasallam..

WALLAHUA'LAM

No comments: